Nenačítá se Vám mapa? Zkuste si zapnout JavaScript.

Zobrazit stránku muzea

Kdo si hraje, ovládá

Slovácké muzeum v Uherském Hradišti (Slovácké muzeum v Uherském Hradišti, příspěvková organizace)

07. 04. 2016 - 06. 07. 2016

Výstava představuje nejdokonalejší modely na dálkové ovládání, ať už jde o letadla, vrtulníky, drony, auta či lodě. Je připraven simulátor letu, autodráha aj. aktivity. Výstava vznikla ve spolupráci se společností Astra, spol. s r. o. Uherský Brod.

 

TZ: 1. dubna 2016

Modely, o kterých sní nejen děti

Slovácké muzeum přiblíží svět RC modelů, tedy hraček, které chce ovládat každý

 

Plachetnice, čluny, závodní i terénní automobily, letadla a samozřejmě hit 21. století drony. Vše v několika modelových měřítkách. K tomu funkční závodní trať o délce 8,5 metrů a herní koutek pro nejmenší. A co hlavně! Instalace není omezena pouze na vitríny, modely budou umístěny do scenérií pouště, přístavu a dalších s podkresem velkoformátových fotografií. Tím vším se stane svět RC modelů, který spatříte na vlastní oči ve Slováckém muzeu 7. dubna, kdy hlavní sál s prvními jarními paprsky prozáří výstava Kdo si hraje, ovládá.

Nezvykle pro muzejní prostředí jde o unikátní a netradiční výstavu, neboť místo muzeálních kousků mohou návštěvníci obdivovat věci převážně zcela nové,“ zmiňuje Pavel Portl, autor výstavy, který při realizaci spolupracoval s firmou Astra z Uherského Brodu. „Současným modelářským hitem jsou 3D akrobatické vrtulníky a letadla, stále více populární drony, lodě a automobily, doplněné o nezbytné součásti, které bývají většinou skryté – motory, serva, akumulátory,“ rozšiřuje Portl základní data o výstavě.

Více než stovka exponátů podává jasný přehled o tom, jak se vyvinulo a jakým směrem se ubírá moderní modelářství. K jak velkým změnám došlo, mohou návštěvníci vidět na dvou letadlech vytvořených před více než 30 lety, a také pláncích a nářadí, jejichž pomocí si modeláři dříve každý kousek uřezal a slepil. „Dnes začít s modelařením, resp. zařadit se do řad modelářů ukazuje tzv. rozsyp stavebnice, tedy to, co se na vás vysype z krabice, když si model donesete domů. Většina vystavených modelů však spadá do kategorie RTF (Ready To Fly – připraveno k létání) nebo RTR (Ready To Run – připraveno k jízdě),“ poukazuje Portl na jednoznačný fakt, že se vytrácí manuální zručnost, um a kutilství modelářů, ale za to se dostavuje propracovaný design a funkčnost pořizovaných modelů přímo z výroby. „Svým designem nijak zvlášť nevyčnívá automobil Traxxas Blue Tooth, a přesto je to unikát. Jde totiž o nejrychlejší RTR auto na světě. Z nuly na 100 km/hod. dokáže zrychlit za neuvěřitelné 2,3 vteřiny, přičemž může jet rychlostí 160 km/hod. V roce 2012 se na Masarykově okruhu v Brně podařilo dosáhnout rekordu – 168,2 km/hod. Při testech zrychlení tento model obstál i ve srovnání s Porsche 911 Carrera,“ blíže představil Portl jeden automobil z přehršle dalších vystavených.

Nikdo rozhodně nepřehlédne obří model Mini Cooper s benzínovým motorem postavený v měřítku 1:5. „Patří mu minimálně dvě nej – s téměř metrovou délkou jde o největší vystavený automobil a o vůbec nejtěžší exponát ve výstavě – váží totiž více než 18 kg. Někdo mu může přiřadit i třetí, osobní nej: nejkrásnější model,“ říká Portl, který rychle pronikl do světa automobilismu, i když kupodivu sám řidičský průkaz nevlastní.

V řadě aut výrobci vychází z reálného předobrazu, ať už historického, nebo současného, jak dokládá model Ford Mustang z roku 1967 a proti němu poslední model Ford Mustang 2015. Ještě více takových modelů najdeme mezi letadly. Především jde o letouny z období druhé světové války, jako jsou například tzv. létající pevnost B-17G, Thunderbolt nebo Mosquito. „Ze soukromé sbírky bylo zapůjčeno největší letadlo výstavy s rozpětím křídel tři metry. Jde o kopii historického letadla – německého průzkumného dvojplošníku Rumpler,“ ukázal Portl ke stropu, kde se vznáší další desítka letadel. Zajímavostí najde návštěvník celou řadu – například nejmenší kvadrokoptéru o hmotnosti pouhých 8 gramů, a naopak největší a nejtěžší loď váží přes 9 kg; auto s benzínovým motorem, náhonem na všechna kola pro nejbrutálnější jízdu po skalách; vrtulníky pro extrémní 3D akrobacii.

Návštěvníci během výstavy nebudou jen pasivními pozorovateli. „Jaké pocity zažívá pilot, si může každý vyzkoušet na simulátoru letu. Volně dostupná autodráha poskytne nezapomenutelné chvíle závodníků Formule 1 nebo na demonstračním modelu letadla můžete přijít na kloub tomu, jak pracují směrovka, křidélka a výškovky a jak se stane, že se letadla odlepí od země a letí,“ láká Portl a dodává, že pro ty menší je připraveno velké nástěnné pexeso, omalovánky nebo skládání Lega.

 

 

Hlavní budova Slováckého muzea v Uherském Hradišti, Smetanovy sady 179. Vernisáž čtvrtek 7. dubna, výstava potrvá do středy 6. července 2016.

Bližší Informace poskytne:

Mgr. Pavel Portl, mobil: 777 066 612

Tiskové oddělení: Pavel Princ 774 124 027.

 


Vyhledat muzeum


Aktuality

Expozice Věznice Uherské Hradiště - Reduta, Masarykovo náměstí


Slovácké muzeum v Uherském Hradišti (Slovácké muzeum v Uherském Hradišti, příspěvková organizace)

Nová expozice věnovaná dějinám uherskohradišťské věznice se zaměřuje na období nacistického a komunistického režimu. Pohled do nepřístupné věznice poskytne videozáznam, který byl pořízen na podzim roku 2016. Věznice míří do Reduty Jizvu na tváři města Uherské Hradiště zacelí nová stálá expozice   Ve čtvrtek 27. dubna 2017 v 17.00 hodin bude v prostorách podkroví Reduty otevřena nová stálá expozice věnovaná dějinám věznice v Uherském Hradišti. Tato výstava se stává prvním reálným signálem v naplnění tolik očekáváného vypořádání se s minulostí. S nechvalně známou minulostí, která, jak míní nejen Pavel Portl, historik Slováckého muzea, je jizvou na tváři města Uherské Hradiště. Vznikla ve spolupráci města Uherské Hradiště, Slováckého muzea, spolku Memorie a Klubu kultury v Uherském Hradišti. Jejími autory jsou Mgr. Pavel Portl a Anna Stránská z Memorie. Originální vizuální podobu výstavním panelům vtiskla MgA. Zuzana Skopalová. „Panelová expozice zprostředkuje pohled na život za mřížemi a osudy vězněných. Za zdi uzavřeného areálu věznice mohou návštěvníci nahlédnout i prostřednictvím video dokumentu, který vznikl na podzim roku 2016. V podkresu záběrů dokument doplňují audionahrávky, které jsou živým svědectvím několika vězňů. Natočený dokument doplní i aktuální rozhovor Aleše Durďáka s Annou Honovou z Uherského Brodu, která byla vězněna v letech 1950–1952,“ představil Pavel Portl základní informace o výstavě. Věznice v Uherském Hradišti byla postavena v letech 1892–1897 spolu s budovou krajského soudu, tzv. justičním palácem. „Zprvu sloužila pouze pro vězně odsouzené za kriminální zločiny. První „političtí“ vězni se sem dostali v roce 1920, a to v souvislosti s tzv. prosincovou stávkou. Ve skutečnosti však byli souzeni na základě prvorepublikového demokratického práva, na rozdíl od politických vězňů z období nacistické a komunistické totality. A právě jim je věnována expozice,“ přiblížil dále Portl. Období druhé světové války bylo ve znamení první z velkých změn v chodu věznice. Od roku 1940 začalo gestapo využívat samovazební oddělení, o rok později se do věznice přestěhoval i německý úřední soud. „Bohužel se z tohoto období nedochovalo příliš mnoho výpovědí o životě ve věznici. Je to dáno i tím, že sloužila jako tzv. zajišťovací vazba, což znamená, že zatčení lidé zde strávili jen několik dní nebo týdnů a následně byli převezeni do jiných věznic, káznic a koncentračních táborů,“ řekl Portl a zmínil jeden ze dvou zdokumentovaných tragických válečných osudů. „Jedná se příběh dvou parašutistů, kteří se před nacisty ukrývali u svých rodin a známých na Slovácku. Po vyzrazení spáchali v obklíčení sebevraždu a lidé, kteří jim pomáhali, byli odsouzeni k trestu smrti a v roce 1943 popraveni.“ Padesátá léta, resp. období po roce 1948, se stala nejsmutnějším obdobím v dějinách věznice. Kromě krajského soudu ji využívala také Státní bezpečnost pro výslechy a věznění státních (politických) vězňů. „Díky archivním materiálům i pozdějším výpovědím vězňů lze konfrontovat ze dvou pohledů, jaké výslechové metody používalo vyšetřovací oddělení StB. Obzvlášť brutální bylo používání tzv. indukčního přístroje, kterému se také přezdívá „elektrické boty“.  Bylo to krátce po roce 1948, kdy věznici velel Ludvík Hlavačka, šéfem vyšetřovacího oddělení byl Leopold Lovecký a jeho zástupcem Alois Grebeníček,“ uvedl Portl další část dějinných milníků tohoto objektu, který stojí v centru historického města Uherské Hradiště. Věznice byla uzavřena v roce 1960. Devastaci a chátrání měly zastavit dva zamýšlené projekty. „V 60. a 80. letech se plánovala úprava objektu a jeho nové využití. Ze samovazeb měla vzniknout ubytovna pro studenty Střední uměleckoprůmyslové školy, nebo tento trakt zcela zbořit a do budovy přestěhovat Dům služeb. Kvůli finančním nákladům se nic z toho nerealizovalo. I tyto plány si mohou návštěvníci prohlédnout a o zamýšlených změnách se dočíst více,“ uzavřel Portl. Otevírací doba je po dohodě s Městským informačním centrem Uherské Hradiště, telefon: 572 525 525, e-mail: mic@uherske-hradiste.cz. Výstava není přístupná pro osoby s omezenou schopností pohybu. Informace, objednávky komentovaných prohlídek pro školy – cena: 200 Kč/ skupina, max. 30 dětí, Mgr. Pavel Portl, 777 066 612, e-mail: pavel.portl@slovackemuzeum.cz.   Podkroví, U Reduty 256, Uherské Hradiště. Vernisáž: čtvrtek 27. dubna, 17.00 hodin. Bližší Informace: Mgr. Pavel Portl, mobil: 777 066 612, e-mail: pavel.portl@slovackemuzeum.cz  

Přečíst více





Dejte muzeu od 1 do 5 bodů. Čím více bodů, tím větší spokojenost.