Nenačítá se Vám mapa? Zkuste si zapnout JavaScript.

Aktuality

Vánoční jarmark ve Staré papírně

11. 12. 2019 - 14. 12. 2019
BÝVALÉ PAPÍRNY (Regionální muzeum K. A. Polánka v Žatci ( pobočka Stará papírna))

Tradiční vánoční trhy ve Staré papírně nabídnou ozdoby, perníčky, svíčky a mnohé další zboží. Pozvánka do Staré papírny na vánoční jarmark Regionální muzeum K. A. Polánka v Žatci zve do své pobočky Stará papírna, Volyňských Čechů 733 na každoroční vánoční jarmark, který proběhne od středy 11. prosince do soboty 14. prosince vždy od 10:00 do 17:00. „I letos vybízíme k vánočnímu nákupu dekorací, svíček, perníčků, pletených výrobků z papírových roliček, keramiky, šperků, včelích produktů i koření. Do prodeje jsme nově zařadili i skleněné ozdoby, které ručně vyrábí česká rodinná společnost Glassor Decorations. V nabídce budou novinky i retro ozdoby. Přijďte udělat radost sobě nebo svým blízkým“, pozval Martin Čížek, pracovník muzea pro styk s veřejností. Podrobný rozpis prodejců najdete na www.muzeumzatec.cz . Pro děti je připravena tvořivá dílnička a vstup zdarma.  

Přečíst více

OBRAZY, KRESBY, DŘEVO - JAN SEMERÁK

21. 11. 2019 - 29. 12. 2019
Městské muzeum Žacléř

Městské muzeum Žacléř vás srdečně zve na výstavu prací výtvarníka Jana Semeráka, který žije v nedaleké Vrchové. V jeho půdním ateliéru zde vznikají obrazy, kresby a dřevěné objekty inspirované nejen okolní přírodou. Rozhovor s Autorem, Janem Semerákem Můžete prosím prozradit, kde jste vyrůstal a studoval? Pocházím ze Zlína, tedy ve své době Gottwaldova. Tak ohavným novotvarem bylo původní jméno nahrazeno. Příznačné je, že moji generaci, která přišla na svět v Gottwaldově, ani nenapadlo, že je na tom něco nepatřičného. Před koncem střední školy se moji rodiče odstěhovali do Prahy a já jsem je po maturitě s radostí následoval. V Praze jsem vystudoval Vysokou školu ekonomickou.   Kdy jste začal malovat a kdo Vás vedl? Soustavně asi tak od patnácti let jsem kreslil, později maloval všechno, co mě zaujalo. V Praze jsem chodil do večerní výtvarné školy v Libni. Tam nás učil sochař Jiří Sturza kresbu, takový ten dril, sádrové odlitky, zátiší, portrét, akt. Později mne učil malbě akademický malíř Vladimír Vošahlík, který vedl skupinu podobně jako já nadšených mazalů. To byla příjemná doba. Měli jsme k dispozici velký ateliér v Černošicích, vyjížděli na plenéry a hlavně, byli mezi námi opravdu talentovaní spolužáci, kteří toho už hodně uměli.   Ovlivnila města Zlín a Praha Vaši tvorbu? Přímo asi ne. Zlín je ale pozoruhodné město, ke kterému mám vztah velmi nejednoznačný, nenechává mě v klidu. S přibývajícím věkem jsem se o něj zajímal víc, než když jsem tam ještě žil. Možná to souvisí s Baťou, který byl tehdy tabu a byl nahrazen nudným socialistickým budováním.  A taky se zpětným zrcátkem, ve kterém se mladá léta jeví pěknější, než byla. To, co Baťova rodina dokázala, je ale velkolepé. V prostoru, který definovaly pálení kořalky a kozí chlívky u rozdrbaných chaloupek, vybudoval za třicet let enklávu amerického velkorysého průmyslového stylu. Vždy jsem byl k tomu baťovskému budování spíše hodně kritický, protože to bylo čisté sociální inženýrství a Baťa se stal prototypem lokálního oligarchy, bez jehož požehnání se nepohne ani myš. Ve své době ovšem to byl nevídaný počin, který budil obdiv ve světě a nasával talentované lidi. A hlavně, Baťa byl sice neomezený vládce, ale všechno, co dělal, směřovalo k obecnému prospěchu, tak jak si obecný prospěch sám definoval. Zaměstnal lidi, vybudoval pro ně moderní bydlení, dopravu, obchody, kina, divadlo, sportoviště, školy. Na to místní domkáři čuměli, protože nic podobného v životě neviděli a ti příchozí právě o to stáli. Byl to zkrátka budovatel, který ale zároveň cpal lidi do formy, která odpovídala jeho představě dokonalého díla. Malý příklad, který to asi nejlépe ilustruje. Věhlasné geometricky uspořádané čtvrti cihlových domků v zeleni. Ty domky přiděloval svým dělníkům, ale s přísným zákazem přistavět si sebemenší dřevěnou boudu. Dobře totiž věděl, že v krátké době by lidé v souladu se svou přirozeností proměnili tu Baťovu krásu v ráj přístavků, boudiček, kozích chlívků, králíkáren, prasečáků a hnojišť. Urbanistický rozvrh města vycházel z plánů, které navrhl světoznámý Le Corbusier, architekti Lydie Gahura a Karfík stvořili nezaměnitelný styl, areál továrny se stal městem ve městě rozvrženým jako Manhattan do šachovnice s číslovanými ulicemi, nad kterými čněla budova č. 21, tzv. mrakodrap. Úžasné dílo stvořené v krátké době, které je ale po mém soudu dodnes zdrojem silného rozporu s organickým růstem města okolo jeho přirozeného centra. Ten rozpor vnesl koncept města postaveného "na zelené louce" s přísně oddělenými sektory bydlení, práce, obchodu, vzdělávání. Kdo nevěří, ať tam běží a prohlédne si. Zdá se mi, že město dodnes nese tuto zátěž a nenapravilo to ani jinak výborné dílo architektky Evy Jiřičné, zlínské rodačky, které mělo dotvářet městské centrum. Velkou zásluhou Baťovy rodiny, byť vycházející z čistého pragmatismu, bylo založení umělecké školy, která svým důrazem na uměleckoprůmyslové obory připomínala (nebo kopírovala?) světoznámý Bauhaus ve Výmaru. Učili tam vynikající umělci, například Vincenc Makovský, jehož asistenty byli Arnošt Paderlík a Zdeněk Kovář, později zakladatel české školy průmyslového designu, nebo architekti Fuchs a Lydie Gahura a mnoho dalších.  Nad Zlínem na kopci Kudlově vznikl místní "Hollywood" spojený s takovými jmény jako skladatel Zdeněk Liška nebo Hermína Týrlová. Po mnoha těch lidech zůstaly ve Zlíně jejich vily, které jsou samy o sobě zajímavé artefakty, připomínají se také cestovatelé Hanzelka a Zikmund, atlet Zátopek a dalo by se pokračovat. Všechno se to po letech slilo do jakéhosi ducha místa, kterého se občas pokouším zachytit. Už jsem s tím Zlínem moc dlouhý. No a Praha je prostě Praha.   Kdy a proč jste se usadil ve Vraních horách? V roce 1995 jsem hledal místo v horách, protože jsem celoživotní lyžař a horský chodec. Nechtěl jsem ale do nějakého rušného prostředí. Lepší místo než pod Špičákem si neumím představit. Škoda, že Libavské sedlo brzo zničí dálnice.   Jaké techniky při své tvorbě používáte? Jsem takový pokusník a zkouším kombinovat všechno se vším, což ale přináší více slepých uliček než výsledků, cha cha.  Nejraději mám tužku a papír, je to levné, rychlé a dobře hoří v kamnech.   Ve vašich abstraktních obrazech je cítit jistý řád/promyšlenost, zobrazujete konkrétní předměty či krajinu nebo abstraktní území Vaší fantazie? Děkuji za poklonu.  Jako asi každý jsem se zpočátku snažil o věrné a "zajímavé" zachycení toho, co vidím. Obdivoval jsem impresionisty, ti byli tak maximem, co bylo u nás prezentováno jako moderní.  Po roce 89 jsem se doučoval a přes surrealismus, německý expresionismus, skupiny Die Brücke, Blauer Reiter, které mě nadchly, jsem si nastudoval informel a americký abstraktní expresionismus a akční malbu. Ti Američani mě zaujali nejvíc, protože se soustředí na řešení obrazové plochy nejrůznějšími způsoby od koláží a asambláží přes cákání barvou, prořezávání, pálení, rozdělování a spojování.  Je v tom svoboda, ale taky rychle nahlédnete, že lze snadno sklouznout k povrchnosti a snaze o laciný efekt. Myslím, že chce dost velkou zkušenost, aby člověk dokázal oddělit zrno od plev. No tak u toho jsem zůstal a pokouším se řešit obrazovou plochu a tam je jakákoliv figurace spíše na škodu, i když jako základ je někdy dobré vzít krajinu nebo postavu. Jindy stačí odpíchnout se od zajímavé skvrny nebo cákance barvou.   Kde nacházíte inspiraci pro Vaši tvorbu? Děkuji, zní to honosně. Já bych se zdráhal říkat tvorba, protože si spíš hraju. Roční období mají v sobě uloženy takové barevné harmonické šablony, tak možná ty to jsou.   Mnoho let jste pracovně jezdil do Francie, odrazil se pobyt ve Francii ve Vašem stylu? Asi ne, já jsem si všechno nastudoval z knih. Měl jsem v životě jedno období, kdy jsem hodně cestoval, do Francie nejvíce, a všude jsem obrážel muzea a galerie moderního umění, nebudu to vyjmenovávat, ale udělal jsem zkušenost, že z reprodukce se nedá výtvarné dílo pochopit. Když jsem viděl na vlastní oči obrovská černá plátna Marka Rothka, ke kterým dospěl v závěrečném období života, tak mi spadla čelist. Přitom, když to vidíte na reprodukci v knize, můžete mít dojem, že si dělá legraci. Stejné je to třeba s Boštíkem, reprodukce Vám neřekne nic, teprve když stojíte před tím plátnem, vidíte, že se chtěl promalovat k Bohu.   Kteří malíři patří mezi Vaše oblíbené? No to by bylo dlouhé čtení jako telefonní seznam.  Ale kdybych měl říct jedno jméno, tak paní Adriena. Samozřejmě Šimotová. Hlubokosklon.   Jaká výstava Vás v poslední době nejvíce nadchla? Jan Křížek ve Valdštejnské jízdárně, ale to už je pár let. Minulý týden Alberto Giacometti ve Veletržním paláci. Doporučuju všem, dokud je čas, taková výstava tu dlouho nebyla a myslím, že dlouho nebude. Výborné výstavy dělá paní Pangrácová v Trutnově, například úžasný Ivan Ouhel.   Věnujete se i práci se dřevem, můžete popsat některá Vaše díla? Znovu děkuji za výraz dílo. Já se to tak neodvažuju nazvat.  Baví mě udělat z kusu dřeva "něco". Měl jsem radost, že jsem mohl udělat Modrý kříž na Zámeckou cestu.   Také vyřezáváte krásné loutky, co Vás k této činnosti přimělo? Krásné loutky uvidíte ve fundusu divadla Drak nebo v Chrudimi. Krásné loutky dělá Terezka Komárková v Trutnově. Já nejsem žádný loutkář, jenom mám loutky odjakživa rád, otlučenými Kašpárky počínaje a krásně řezanými kousky na parádu konče. Tak jsem zkusil nějaké panďuláky udělat naší Johance, když byla malá. Nakonec si ale stejně hrála nejraději s papírovými profilovými panáčky na špejli, které si udělala sama. Jednou jsem udělal malou partičku loutek pro představení divadélka Jany Paulové. Loutka je velmi komplexní artefakt, základem je dobré řemeslo, kterému se člověk musí věnovat dlouhodobě, aby to k něčemu bylo. To není můj případ.   V Městském muzeu Žacléř probíhá do konce prosince tohoto roku výstava Vaší tvorby, můžete čtenářům nastínit, jaká díla jsou zde představena? Já jsem to pojal tak, že ta výstava je součástí programu městského muzea, v kterém dlouhodobě představuje lidi z okolí, kteří dělají něco, co by třeba mohlo zajímat místní veřejnost. Tak jsem tam zahrnul věci staré, středně staré i nejnovější, kresby, malby, asambláže a pár dřevěných objektů a jak říkáte "krásných loutek". Doufám, že to nebude chápáno jako retrospektiva umělce, ale spíš něco jako národopis. Děkuji za rozhovor a přeji mnoho inspirativních procházek podzimní krajinou ve Vraních horách a elán do další tvorby!      

Přečíst více

Workshop: Vánoční vystřihovánky


Muzeum klasického knihařství v Rožďalovicích

Tvořivá dílna pro malé i velké. Budeme vyrábět prostorová přáníčka, ke kterým nás inspirují prostorové knížky na současné výstavě. Ty vymyslel a namaloval Vojtěch Kubašta. Vyrobená vánoční i jiná přáníčka budou sice jednodušší než geniálně zpracované knížky na výstavě, my je ale ještě vyzdobíme pomocí knihařských tlačítek. Budou dva běhy, každý bude trvat 1-2 hodiny, dle zájmu, cena 250 Kč. Začátky jsou v 10.00 a ve 13.00. Prosíme zájemce o přihlášení předem na naše kontakty, na jeden běh se vejde maximálně 8 lidí.

Přečíst více

Vánoční jarmark v muzeu

10. 12. 2019 - 12. 12. 2019
Muzeum (Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě)

Přijďte se pokochat pohledem na krásné rukodělné výrobky. Některé Vám vzniknou přímo přes očima, jiné si budete moci koupit, či sami vyrobit. Program: Úterý 10.12. Petr Uhlíř – šperky z mědi a stříbra          Blanka Bednářová – textilní dekorace a dílnička pro děti Jana Vorbová – medové perníčky a jejich zdobení František Havlík umělecký řezbář & Míla Janatová výroba háčkovaných maňásků Zuzana Melckenbeeck Vysoká – šperky z chirurgické oceli a cínované šperky s polodrahokamy Veronika Tichá – vánoční korálkové ozdoby Miroslava Čelustková – zdobení a prodej vánočních ozdob Chocathé a ruční dílna Hanule   Středa 11.12. Jana Vorbová – medové perníčky a jejich zdobení Blanka Bednářová – textilní dekorace a dílnička pro děti František Havlík umělecký řezbář & Míla Janatová výroba háčkovaných maňásků Veronika Tichá – vánoční korálkové ozdoby Miroslava Čelustková – zdobení a prodej vánočních ozdob Chocathé a ruční dílna Hanule   Čtvrtek 12.12. Miroslava Čelustková – zdobení a prodej vánočních ozdob Eva Zvolánková – textilní a vánoční dekorace Jana Vorbová – medové perníčky a jejich zdobení František Havlík umělecký řezbář & Míla Janatová výroba háčkovaných maňásků Veronika Tichá – vánoční korálkové ozdoby Chocathé a ruční dílna Hanule     Vstup na Jarmark je zdarma Školám doporučujeme objednat termín návštěvy předem na tel. čísle: 465 461 952

Přečíst více

Bude zima, bude mráz

01. 12. 2019 - 09. 02. 2020
Vlastivědné muzeum Kyjov (Masarykovo muzeum v Hodoníně)

Přijďte si osvěžit své vzpomínky na naši zimní výstavu, která bude probíhat ve Vlastivědném muzeu Kyjov ve dnech 1. 12. 2019 až 9. 2. 2020. Bude zima, bude mráz… kam se ptáčku, kam schováš? Schovám já se pod hrudu, tam já zimu přebudu. Vzpomínáte (hlavně vy, z minulého století)? Ano, tuto písničku jsme se učili v hodině zpěvu na základní devítileté škole. Vzpomínáte na mrazivé zimy plné sněhu, kdy jsme se koulovali, sáňkovali a bobovali na bobech podomácky vyrobených z prkének a starých bruslí? Vzpomínáte na dřevěné lyže bez kovových hran s jednoduchým vázáním? Vzpomínáte na naše stařenky, které v teple kuchyní draly peří a probraly všechny drby z dědiny? Vzpomínáte na vesnické zabíječky? Vzpomínáte na dobu, kdy bylo více času na pletení, háčkování, vyšívání a jiné ruční práce? Vzpomínáte na atmosféru plesů, karnevalů a jiných zábav? Přijďte si své vzpomínky osvěžit na naši výstavu, která bude probíhat ve Vlastivědném muzeu Kyjov ve dnech 1. 12. 2019 až 9. 2. 2020. A protože právě na 1. prosince připadá první adventní neděle, bude otevření výstavy provázet i první adventní program Ježíšku, spinkej…, v němž se představí tak trochu netradiční seskupení Babské ucho. Také vás do muzea zveme na další adventní neděle s programem: 8. 12. smíšený pěvecký sbor Carmina vocum se směsí nejoblíbenějších vánočních písní 15. 12. sbor Zpěvulenky z Čeložnic s pásmem adventních písní 22. 12. si můžete do muzea přijít pro betlémské světlo

Přečíst více

Vánoce se blíží...

11. 12. 2019 - 13. 12. 2019
Vlastivědné muzeum Kyjov (Masarykovo muzeum v Hodoníně)

Tradiční předváděcí akci rukodělné výroby "Vánoce se blíží..." s možností vyzkoušení výrobních postupů a zakoupení drobných dárečků. Tradiční předváděcí akci rukodělné výroby "Vánoce se blíží..." s možností vyzkoušení výrobních postupů a zakoupení drobných dárečků, připravilo v letošním roce Vlastivědné muzeum Kyjov v termínu 11. - 13. 12. 2019 v historické budově zámečku v Kyjově. Návštěvníci si mohou vyzkoušet rukodělné práce, postupy a vánoční zvyky mezi něž patří zdobení perníčků a vánočních ozdob, výroba keramiky a ozdob z korálků, věštění z olova, paličkování, práce se dřevem, s kukuřičným šústím a s vlnou. Více informací v příloze nebo na internetových stránkách muzea http://www.masaryk.info/vlastivedne-muzeum-kyjov/. Pro školy a školky doporučujeme objednat termín návštěvy na tel. čísle 518 612 338 nebo emailu: muzeum.kyjov@masaryk.info Vstupné: děti do 3 let zdarma, děti do 15 let 10 Kč, důchodci a studenti 15 Kč, dospělí 30 Kč Vstupenka platí také na návštěvu výstavy „Bude zima, bude mráz”

Přečíst více

Vánoční dílny v Pivovarském muzeu

07. 12. 2019
Pivovarské muzeum v Plzni

Vyrobte si s dětmi v sobotu 7. prosince od 10 do 15 hodin v Pivovarském muzeu lucerničku na betlémské světlo nebo sněhuláka z papírové ruličky s látkovou čepičkou. Pro radost sobě či svým blízkým můžete vytvořit také tradiční motané svíčky z včelího vosku a vánoční lodičky z vlašských skořápek v dárkovém pytlíčku, které na Vánoce jistě potěší každého.  

Přečíst více

Vánoční koncert a živý betlém v kostele sv. Mikuláše ve Vraclavi


Muzeum (Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě)

Vánoční koncert a živý betlém v kostele sv. Mikuláše ve Vraclavi se uskuteční 23. prosince 2019 od 17 hod. Regionální muzeum Vás v předvečer Štědrého dne srdečně zve na tradiční vánoční koncert v poutním kostele sv. Mikuláše ve Vraclavi. Od 17 hod. vystoupí Lanškrounský smíšený sbor, po koncertu bude následovat scénický živý betlém a společný zpěv vánočních koled. Zahřát se budete moci připraveným čajem a punčem. Z Vysokého Mýta bude vypraven speciální autobus, který bude odjíždět v 16,40 hod. od budovy Městského úřadu. Těšíme se na vaši návštěvu!  

Přečíst více

Přiblížil se vánoční čas

01. 12. 2019 - 05. 01. 2020
Muzeum (Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě)

Proměny předvánočního a vánočního období od poloviny 19. století až do doby nedávné představí výstava v prostorách muzea. Na úvod výstavy si návštěvníci budou moci pohlédnout světnici venkovské usedlosti se svátečním stolem připraveným k zasednutí ke štědrovečerní hostině.  Vystaveny budou i všechny čtyři varianty betlémů: od klasického vánočního a tříkrálového, přes méně známé dvě závěrečné verze – hromniční a postní. Autorem celé série je ústeckoorlický betlémář Jiří Knapovský. Další část výstavy představí sváteční jídelnu první a druhé poloviny 20. století. Milovníci kulinářského umění zde naleznou i několik dobových kuchařek a rozličné kuchyňské náčiní potřebné ku výrobě svátečního pečiva. Děti se naopak mohou těšit na velké množství hraček. Zajímavostí výstavy pak budou originální předměty, které byly do muzea předány s poznámkou majitele, že se jednalo o vánoční dárek. Výstava také připomeneme skutečnost, že ne všechny dárky pod stromkem jsou ty vysněné. Nebudou proto chybět ukázky oblečení, ale také třeba oblíbený dárek babiček vnučkám – svatební výbava. Závěr výstavy nabídne dětským návštěvníkům dobové hry. Každý den na výstavě najde jedno dítě malé překvapení v adventním kalendáři. A pozor – polibek pod jmelím zaručí štěstí po celý následující rok 2020. Muzejníci myslí i na děti, které mají v životě méně štěstí. V rámci charitativní akce Krabice od bot (https://www.krabiceodbot.cz) je v muzeu možno odevzdat krabici od bot naplněnou dárky pro neznámé dítě (označení věk a pohlaví na hrabici je nutností). Vernisáž výstavy se uskuteční první adventní neděli 1. 12. 2019 ve 14 hod., zazpívají Klíčenky ze Slatiňan.

Přečíst více

Shalosh (Izrael)

12. 05. 2020
Novoměstská radnice

Jazzová kapela (piano, kontrabas, bicí), která se chová jako rocková kapela, nebo chcete-li rocková kapela, která hraje jazz. Záleží na tom, jak to chcete slyšet. Jejich hudba je syrová, akustická, progresivní, která je nad jakýmkoli pravidlem stylu nebo definice. 12. 5. Velký sál, začátek v 19:30 h, vstupné od 300 Kč, vstupenky na www.jmw.cz http://www.nrpraha.cz/program/999/shalosh-izrael/  

Přečíst více


Vyhledat muzeum


Dejte muzeu od 1 do 5 bodů. Čím více bodů, tím větší spokojenost.