Nenačítá se Vám mapa? Zkuste si zapnout JavaScript.

Aktuality

Hynek Šnajdar — Haeckelův syndrom

16. 02. 2022 - 15. 04. 2022
Galerie Sýpka

Cyklus dvanácti koláží s názvem Haeckelův syndrom bude k vidění v Galerii Sýpka. Slavnostní ver-nisáž výstavy se uskuteční ve středu 16. února v 18:00 hodin. Vystoupí Sbor hudby. Výstava potrvá do 15. 04. 2022 Hynek Šnajdar ve svých kolážích propojuje formy přírody prostřednictvím Haeckelových biologických organismů propojily prvky z anatomických atlasů a knih. Výstřižky v průběhu minulého roku pečlivě vybíral a aplikoval na černou čtvrtku. „Tvorba koláží se pro mě stala hrou. Hrou vyžadující nápaditost, představivost, imaginaci. Hrou s momenty překvapení, s dobrodružstvím, s postupně se odvíjejícím, nebo náhle zjevujícím se příběhem. Nevytvářím koláže s nějakým předem stanoveným záměrem, i když se to v průběhu let proměňovalo. Připouštím, že příběh, sen nebo cokoliv jiného se do mojí mysli občas vkrádá ještě předtím, než vezmu do jedné ruky nůžky a do druhé lepidlo. Je to čarovné dobrodružství, nová skutečnost, nový příběh. Jsou to dokumenty zázračných setkání motivů erotických, humorných, z rostlinné i živočišné říše, s anatomickými či technickými detaily, s vyobrazením atributů technické civilizace. Výraznými prvky jsou pak analogie a imaginativní výlety do každodenní reality“„přiblížil Hynek Šnajdar Tvorbě koláží se autor věnuje od raných 80. let, kdy se se pro něj surrealismus stal ne výtvarným směrem, ale myšlenkovým proudem a hnutím. Před listopadovými událostmi oficiálně nevystavoval, pouze sporadicky své práce představil veřejnosti na rozmanitých „nepovolených“ výstavách v různých parcích, lomech či lesích na Moravě i v Čechách. Od roku 2000 měl 19 samostatných a 45 společných výstav nejen v České republice, ale také v zahraničí (USA, Dánsko, Rakousko). Po roce 1989 Šnajdar zakotvil jako redaktor a později šéfredaktor v redakci týdeníku Region Valašsko ve Vsetíně. V roce 1996 se odstěhoval z Valašského Meziříčí do východních Čech. Stál u zrodu deníku Noviny Náchodska, kam nastoupil jako redaktor. V současnosti je šéfredaktorem magazínu a internetového portálu Salonky v Hradci Králové. V současné době žije a tvoří v České Skalici.  

Přečíst více

Půjdem spolu do Betléma

22. 11. 2022 - 26. 12. 2022
Muzeum středního Pootaví Strakonice

Tradiční vánoční výstava v kapitulní síni strakonického hradu. 23. 11. – 26. 12. 2022 Vernisáž: 22. 11., 16.00 hod. Půjdem spolu do Betléma 23. 11. – 26. 12. vernisáž: 22. 11. v 16.00 hodin Tradiční vánoční výstava v kapitulní síni strakonického hradu. Tentokráte se zaměřením na betlémy z různých materiálů. kapitulní síň /strakonický hrad vstupné: 20/10 Kč otevírací doba: úterý – neděle: 9.00 – 17.00 hod. 24. 12., 25. 12., 26. 12.: 13.00 – 16.00 hod. Bohatý doprovodný program na www.muzeum-st.cz.  

Přečíst více

Vysoké Mýto světové

07. 10. 2021 - 31. 12. 2022
Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě (Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě)

Nová expozice v prvním patře rodného domu A. V. Šembery provede návštěvníky historií Vysokého Mýta od jeho založení až po bouřlivé události 20. století. Expozice zároveň poněkud směle a sebevědomě zasazuje město Vysoké Mýto do světových dějin. Její autoři tak učinili zcela záměrně s cílem vyzdvihnout Vysoké Mýto nejen jako jedno z věnných měst českých královen, ale též jako město, které mělo kulturní, společenské, hospodářské, politické a vojenské styky s celým světem. O vstupní entrée do expozice se postará 4 minutový videomapping promítaný na historickou výstavní vitrínu z počátků muzea. Pak se již bude zájemcům odvíjet příběh města pomocí historických fotografií, plánů, modelů i celé řady trojrozměrných předmětů. Mezi vystavenými exponáty tak nebude chybět legendární soška sokolníka ze 14. století nalezená při stavbě poštovní budovy či zlatý gotický kalich  z vybavení chrámu sv. Vavřince. Mladší dějiny města budou například reprezentovat předměty vysokomýtské národní gardy z roku 1848 či různými artefakty místních spolků, živnostníků i průmyslových podniků. Vysokomýtský slavín pak představí významné vysokomýtské rodáky v čele s A.V.Šemberou. Ústředním bodem každé expoziční části jsou zvlášť vybrané předměty a informace, které přináší doklad o tom, že svět mnohdy zasáhl do dějin malého města a malé město zase někdy zasáhlo do dějin jiných států.

Přečíst více

Veronika Psotková – Polštáře

01. 07. 2015 - 31. 12. 2025
Novoměstská radnice

Sochařské dílo Veroniky Psotkové je umístěno trvale na nádvoří Novoměstské radnice. Od roku 2015, kdy na Novoměstské radnici vystavovala poprvé své dílo v souvislosti s mezinárodním sochařským festivalem Sculpture Line Veronika Psotková, jsou na nádvoří trvale umístěny její dva obří betonové polštáře, které nádvoří pomáhají vytvořit útulné odpočinkové místo.      Veronika Kudláčková Psotková (*1981) absolvovala ateliér Sochařství I pod vedením prof., Ak. soch. Michala Gabriela na FaVU VUT v Brně. Vystudovala také aprobaci matematika a výtvarná výchova na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Vystavuje na tuzemské i zahraniční výtvarné scéně na skupinových i samostatných výstavách.   Nádvoří. Otevřeno denně 8-23 hod. Prohlídka zdarma. http://www.nrpraha.cz/program/1118/veronika-psotkova-polstare/  

Přečíst více

Stopy židovské přítomnosti v Praze 2

20. 03. 2022 - 06. 09. 2022
Novoměstská radnice

Putovní výstava představuje málo známou a opomíjenou kapitolu z historie Vinohrad a na Novoměstskou radnici se vrátila po sedmi letech. Židovská obec na pražských Vinohradech patřila k největším v Československu a je spojena s mnoha významnými a zajímavými osobnostmi. Prohlédnete-li si výstavu v pokladně věže a zadíváte-li se na panorama Vinohrad z ochozu, můžete si kromě dvou věží kostela sv. Ludmily představit i dvě věže synagogy v Sázavské ulici. Autorem projektu, je dokumentarista Martin Šmok. Výstava se na Novoměstskou radnici po letech vrátila v  květnu 2021. Nachází se v přízemí věže, která je v zimním období uzavřena a otevírá každoročně v první jarní den.   Prohlídka zdarma! http://www.nrpraha.cz/program/1083/stopy-zidovske-pritomnosti-vpraze-2/  

Přečíst více

Viera Janušová — Maternity

02. 12. 2021 - 04. 02. 2022
Galerie Sýpka

Viera Janušová nabízí osobní pohled na mateřství. Galerie Sýpka ve Valašském Meziříčí zve na dernisáž výstavy Viera Janušová — Maternity, která se uskuteční v pátek 28. 1. 2021 v 18:00. Viera Janušová, rozená Sobková, studovala na Střední uměleckoprůmyslové škole sklářské ve Valašském Meziříčí, kde získala zkušenosti pro svou výtvarnou práci a nyní zde a jako pedagog působí. Na Fakultě výtvarných umění v Brně v ateliéru sochařství u prof. akad. soch. Jana Ambrůze se seznámila s konceptuálním uměním a uměním instalace, což se pro ni stalo stěžejním v následujících dílech. Zajímá ji celý proces vzniku díla od prvotního nápadu až po samotnou instalaci. Velmi často do přípravy zapojuje své blízké, přátele i veřejnost, čímž se z díla zároveň stává performance.  A nejinak tomu bylo i u výstavy Maternity. Už název výstavy napovídá o celkovém konceptu výstavy, kdy se umělkyně ztotožňuje s údělem ženy a matky. Jedná se o srozumitelné přetlumočení klasických situací, jež potkává každou ženu v kontextu familiárního života. Viera pracuje s tématy, jako jsou mateřství, svět fantazie, rodina a také působení mateřství na ženu. Prezentuje zde odlitky břicha žen, evokujících těžké balvany, které daly život deseti dětem. Poukazuje na překlenutí nedokonalosti v dokonalost. Autorka apeluje na to, že hlavní prioritou se pro ženu stává rodina, kterou i ona velmi často zainteresovává do vytváření svých děl. Což dokazuje například při tvorbě koberce z šulánek. Druhou polohou jsou pohledy na procesy mateřství a děti. Instalace nashromážděných dudlíků jako symbol rychlého vývinu dítěte, nebo fotografické záznamy pořízené během sledování správného zabarvení stolice jejích dětí, nám na první pohled determinují hororový příběh a podmiňují naši představivost v hledání krajiny, postav i předmětů. Reliéfní vyobrazení částí těla evokuje značky v mateřské školce a objekty z křupek zase představivost a kreativitu dítěte. Dítěti pomáháme bojovat s různými strachy, a i v instalaci „Růženka“ autorka ukazuje, jak stačí danou hrůzostrašnou věc barevně odlišit a rázem se pro děti stává přijatelnější. A takto je koncipovaná celá výstava, reakce na každodenní povinnosti, kdy na ně stačí nahlédnout z jiného úhlu a rázem se pro nás stávají příjemnějšími.    

Přečíst více

Via lucis. Stanislav Libenský a Jaroslava Brychtová pro sakrální prostory v Čechách a na Moravě

21. 10. 2021 - 31. 01. 2023
Uměleckoprůmyslové museum v Praze - historická budova (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)

Expozice je věnována méně známé poloze díla dvou mezinárodně etablovaných českých umělců-sklářů: profesora Stanislava Libenského a spoluautorky společných úspěchů Jaroslavy Brychtové.  Konkrétně přibližuje rozměrná okna –vitraile v pražské kapli sv. Václava v katedrále sv. Víta, Václava, Vojtěcha a Panny Marie z let 1964–1968 a okno v kapli sv. Anny v klášteře sv. Jiří na Pražském hradě z let 1974–1975. Vypráví o vzniku a charakteru sedmi vitrailí, jež oba umělci navrhli a realizovali v zámecké kapli v Horšovském Týně mezi lety 1987 až 1991 a představuje historii osmi oken v hradní kapli brněnského Špilberku z let 2001 až 2003. Díla této dvojice umělců určená do architektury jsou hodnocena jako zásadní příspěvek rozvoje fenoménu světového autorského skla. Vrchol mezi nimi  představují právě díla integrovaná do rekonstrukcí sakrálních prostor mezi lety 1964 – 2003, protože se těchto  úkolů oba zhostili nejen výtvarně zcela svébytně, ale i neortodoxně: spíše je pojali  jako obecný symbol duchovního života, než konkrétní liturgie. Ve svých vitrailích použili unikátně i novou technologii – stavovaného skleněného reliéfu v otevřených formách. Cílem výstavy je zprostředkovat  informace o těchto dílech, která jsou vlastně málo známá a ukazuje spojení experimentálního sklářského díla a rekonstruovaných významných  historických prostor. Cílem autorů výstavy je ukázat vzájemné souvislosti těchto návrhů do architektury s paralelním proudem jejich autorské komorní plastiky, která byla nesčetněkrát vystavována doma i v zahraničí a je proto mnohem známější. Zároveň je zdůrazněn osobní příspěvek Stanislava Libenského ke společné práci – především v oblasti kreseb jako svébytných uměleckých artefaktů a zároveň tvořících podkladové plány pro vznik trojrozměrných prací ve skle. Ale neméně dobře objasňuje a oceňuje i úlohu Jaroslavy Brychtové, která zajišťovala sochařské a realizační etapy těchto děl.    V instalaci výstavy Via lucis nalezneme jen tři sklářská díla. Ta dvě největší UPM získalo zápůjčkou od sklářské firmy Lasvit (další objekty lze vidět v obou souvisejících sálech výstav Plejády skla 1946 – 2018). Instalace tedy vychází  z četných originálních kreseb, které realizoval Stanislav Libenský. Dvě největší, téměř sedm metrů vysoké malby týkající se oken v kapli sv. Václava, muzeum za podpory Ministerstva kultury ČR v roce 2021 získalo do sbírek, další si zapůjčilo laskavostí dědiců z jejich archivu a ze sbírky Muzea města Brna. Vizuálně expozice stojí také na nově pořízených autorských digitálních fotografiích Gabriela Urbánka a Ondřeje Kocourka. Fotografie jasně akcentují  práci umělců se světlem nejen v rámci modelování samotných vitrailí,  ale i to, jak jejich transparence a barva přispěla k definování samotného prostoru, jehož charakter završovaly. Světlo tvoří nejen podstatu symboliky sakrálních prostor, ale odpovídá zároveň speciální metodě práce Stanislava Libenského a Jaroslavy Brychtové s taveným sklem. Titul expozice Via lucis – Cesta světla, převzatý ze stejnojmenného spisu Jana Amose Komenského, naznačuje sílu  a stálou platnost „světlého odkazu“ těchto dvou sklářských osobností. Enable Ginger U příležitosti výstavy vyjde odborná stejnojmenná publikace, jejíž autorkou je PhDr. Sylva Petrová. Cannot connect to Ginger Check your internet connection or reload the browserDisable in this text fieldRephraseRephrase current sentenceEdit in Ginger×

Přečíst více

Slovácký Banksy

15. 10. 2021 - 15. 10. 2030
Slovácké muzeum v Uherském Hradišti (Slovácké muzeum v Uherském Hradišti, příspěvková organizace)

Slovácké muzeum a Edhouse spustily novou mobilní aplikaci s názvem „Šifrovačka Slovácký Banksy“. Uherské Hradiště se v posledních týdnech stalo revírem dosud neznámého pouličního umělce... Street art našel cestu do Hradiště Slovácké muzeum a Edhouse spustili novou mobilní aplikaci s názvem „Šifrovačka Slovácký Banksy“.   Uherské Hradiště se v posledních týdnech stalo revírem dosud neznámého pouličního umělce. Tajemný streetartista tvořící pod rouškou noci a v ulicích města zanechává prostorové instalace a malby na stěnách.  Anonymní autor, který v některých svých dílech parafrázuje světoznámého streetartového umělce Banksyho, si vysloužil přezdívku “Slovácký Banksy”. Kde se vzal a proč si vybral ke svému uměleckému projevu právě Uherské Hradiště? A kdo mu ve virtuálním prostoru vdechl život? Po jeho stopách se můžete vydat, pokud si nainstalujete do svých chytrých telefonů aplikaci s názvem „Šifrovačka Slovácký Banksy“. Najdete je na Google play i App Store. „Příběh i postava streetartového umělce je sice smyšlená, ale všechna streetartová díla jsou „skutečná“, byť existují pouze v digitálním prostoru. Tak jak to je u správného streetartu, jejich autor zůstává vždy anonymní,“ sdělil Tomáš Chrástek za tým realizátorů ze Slováckého muzea. „Naše nápady, vize a plány ovšem nešly realizovat bez pomoci, protože streetartová díla existují pouze virtuálním prostoru. Naši snahu podpořila softwarová firma Edhouse z Uherské Hradiště, která vlastně s nápadem vytvořit mobilní aplikaci přišla. A právě díky tomuto nesourodému partnerství vznikl zcela unikátní projekt,“ zmínil Chrástek a ocenil ochotu a nadšení programátorů podílet se na realizaci projektu pro kulturní sektor. „Chtěli jsme vytvořit aplikaci pro návštěvníky i obyvatele města Uherské Hradiště, podpořit region. Koncept šifrovací hry a příběh se streetartovým umělcem se rodil tak nějak postupně. Na naší straně se na vývoji aplikace podílela hlavně stážistka Alžběta Manová, která si tak mohla v praxi vyzkoušet všechna úskalí vzniku aplikace a po programátorské stránce odvedla největší díl práce.“ Pochválil mladou studentku Michal Křen z uherskohradišťské pobočky Edhouse. Během hry, která má dvě varianty krátká nebo dlouhá, se prochází po zajímavých místech, na kterých se objevila různá streetartová díla. Pro jejich odhalení je nutné zvládnout více či méně záludnou šifru, přičemž stanoviště se vždy odkryje až po jejím rozluštění. „Základní koncept byl vytvořit aplikaci, která by místním, ale i návštěvníkům města, přiblížila zajímavá, známá i méně známá místa a události v Uherském Hradišti. Nová aplikace se záměrně vyhýbá konceptu klasických turistických průvodců, proto je její součástí herní prvek – šifra, a také imaginární postava streetartového umělce, který zavítal i do našeho města,“ řekl Chrástek a sdělil i první reakce zkušebních hráčů: „V minulých dnech jsme zkušební verzi pustili ven a na sociálních sítích vzbudila mnoho pozitivních ohlasů. Uherské Hradiště má tedy svého nového streetartového umělce, a i vy se s námi můžete vydat po jeho stopách.“   Kontakty: Slovácké muzeum – Mgr. Tomáš Chrástek, tomas.chrastek@slovackemuzeum.cz, tel. 734 282 496 Edhouse – Ing. Michal Křen, kren@edhouse.cz, tel. 737 938 860   Odkaz ke stažení: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.edhouse.slovackybanksy https://apps.apple.com/us/app/%C5%A1ifrova%C4%8Dka-slov%C3%A1ck%C3%BD-banksy/id1584295747#?platform=iphone   www.slovackemuzeum.cz, www.facebook.com/slovackemuzeum www.edhouse.cz  

Přečíst více

PALO MACHO / Tabula Rasa

19. 05. 2021 - 13. 06. 2021
Galerie Kaple

Slovenský sklář Palo Macho připravil pro Galerii Kaple ve Valašském Meziříčí výstavu představující nejnovější skleněné objekty. Nezůstal ani tentokrát u skla nic dlužen své pověsti malíře originálního myšlení a vidění, který rád zkouší nové věci. Palo Macho patří k nejoriginálnějším současným slovenským sklářům, a je známý především svými novátorskými přístupy. Dlouhodobě se zabývá malbou na skle a ve skle. V této oblasti už dosáhl pozoruhodných výsledků a je respektován doma i v zahraničí. Ve své tvorbě se pohybuje na pomezí dvou disciplín – malířství, které je disciplínou volného umění a skla, tradičně pokládaného za užitkové. V poslední jeho tvorbě se stal důležitým jmenovatelem prostor, a podstatnou (i funkční) roli u něj sehrává rám, kovová konstrukce, která je nejen "nosičem" díla, ale také určitým propojením s daným prostorem. Postupně se však jeho ploché obrazy proměnily na 3D struktury a umožnily mu vytvářet komplexní prostorové instalace.   „Nový projekt Pala Macha, ktorý „modeluje“ priestor bývalej kaplnky a je priam šitý na jeho mieru a mierku, už na prvý pohľad upúta svojou inakosťou. Na zmatnenom povrchu skiel pred nami defilujú stíšené, distingvované farebné gestá, siluety a tiene – rozostreté, nezaostrené, rozptýlené. Obrazne povedané, akoby neustále „vyjednával“ s médiom (maľby a skla zároveň), hľadal a skúšal ich limity. Plochy, matované sklené platne tu vystupujú ako „silové polia“ svojho druhu, kde sa zhlukujú raz (striedmo) vášnivé farebné gestá, pomaľované hrany skiel, inokedy jemné odtiene v letmých dotykoch, ponorené do svetielkujúcich hmlovín podkladu. Možno ich vnímať v detaile, ako jednotlivosti, ale zároveň ako celok. Tým, že Macho z nich vytvára zostavy, sklené „obrazy“, vstupujú do vzťahov, prekrývajú sa navzájom, prečnievajú, sú vyskladané z viacerých matných plôch, stajomňujú svoje vnútro a zároveň určujú vzájomné priehľady. Opreté o steny, predstavené pred ne, vstupujú plnohodnotne do priestorovej hry – stoja i ležia na stoloch – vytvárajú pocitový, rozochvený labyrint, v ktorom pohyb diváka je vedený/riadený nielen fyzicky, ale predovšetkým  mentálne; a každá akcia v priestore prináša inú perspektívu, a tým aj ďalší vizuálny a estetický zážitok,“ přiblížila instalaci kurátorka výstavy Katarína Bajcurová.   Palo Macho studoval na Středním odborném učilišti sklářském v Novém Boru, Střední uměleckoprůmyslové škole sklářské v Kamenickém Šenově a na oddělení sklářského výtvarnictví na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. Absolvoval studijní pobyt na École des Beaux Arts v Saint Etienne a v Cité International des Arts v Paříži. Pedagogicky působil na škole užitkového výtvarnictví v Lednické Rovne a od roku 2011 působí jako odborný asistent v Ateliéru skla na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě.

Přečíst více

Sculpture Line - Alexandra Koláčková – Sedící postava

31. 05. 2021 - 31. 12. 2022
Novoměstská radnice

Socha je zhotovena z vysokopálené šamotové hlíny, jde o lavičku v podobě stylizované ženy, které se můžete uvelebit v náručí s knížkou, nebo usednout tváří v tvář blízké osobě v důvěrném hovoru. Barevné sochařské dílo A. Koláčkové bylo na nádvoří nainstalováno v souvislosti s  mezinárodním sochařským festivalem Sculpture Line již v roce 2020 a zůstává na Novoměstské radnici umístěno i během festivalu letošního.  Do 31. 12.  Nádvoří. Otevřeno denně 8-23 hod. Prohlídka zdarma. http://www.nrpraha.cz/program/1061/sculpture-line-alexandra-kolackova-sedici-postava/    

Přečíst více


Vyhledat muzeum


Dejte muzeu od 1 do 5 bodů. Čím více bodů, tím větší spokojenost.