Nenačítá se Vám mapa? Zkuste si zapnout JavaScript.

Zobrazit stránku muzea

Geometrické tvarosloví v podání Josefa Mladějovského v Galerii Sýpka ve Val. Meziříčí

Galerie Sýpka

31. 01. 2018 - 06. 04. 2018

Na konci ledna uvede Galerie Sýpka výstavu malíře a sochaře Josefa Mladějovského – Věty. Zamýšlí se nad základními paradigmaty modernismu a utopičností jeho tezí. Slavnostní vernisáži se uskuteční ve středu 31. ledna v 18.00 hodin,

Zástupce mladé generace, Josef Mladějovský, je dalším vystavujícím s ostravským školením Františka Kowolowského. I vzhledem k jeho poměrně mladému věku zaznamenal Josef Mladějovský ve své tvorbě značný posun. Od prací vyjevujících talent mladého koloristy se postupně odvrací k suprematistickým kompozicím, často charakterizovaných jako primárně konceptuální zacházení s barevnými plochami. Sám sobě pak základní téma definuje jako možnost a schopnost zobrazení „pravdy“ nemimeticky a neilustrativně pojatou malbou. Cestu hledá skrze redukovanou barevnost a jednoduchý systém sémantizace geometrických tvarů. Jeho série dřevěných reliéfů je dalším důkazem tohoto tvůrčího posunu. Uspořádání jednotlivých geometrických elementů zasazených do opačné strany blindrámu cituje na našepsovaném plátnu abstraktní kompozice Kazimíra Maleviče. Klíčovým motivem se mu stává kříž jako znak obtěžkaný řadou symbolických konotací, kdy jako součást blindrámu nese užitnou podpůrnou funkci. To, co je tedy v případě plátna-obrazu prvotně skryté, slepé (blind), neviděné a bez obsahu, dostává se ke slovu v jiné explicitní roli – stává se jeho novým a ústředním sdělením. Barevnost Malevičových kompozicí se zde projevuje faktickým limitem určujícím výšku, resp. hloubku jednotlivých dřevěných elementů, kdy spolu s našepsovanou svrchní plochou obrazu se právě barva stává blind; slepou a neviděnou, přitom však hmotně přítomnou. Josef Mladějovský odhaluje na poli abstraktního umění řadu dalších možných způsobů, jak pracovat s geometrickým tvaroslovím a vyhnout se přitom laciné estetizaci. Ve svých pracích pátrá po obecně platných nadčasových vzorcích.

Jak sám říká: „Věda a umění vytvářejí během staletí lidskou řeč, v níž můžeme mluvit o nejvzdálenějších oblastech skutečnosti. A souvislé pojmové systémy jsou právě tak jako různé umělecké styly jen poněkud různými slovy nebo skupinami slov v této řeči.“

Josef Mladějovský (1986) se narodil ve Frýdku-Místku. Absolvoval katedru malby na Fakultě umění Ostravské univerzity v ateliéru doc. MgA. Františka Kowolowského. V roce 2011 získal třetí místo Cenu kritiky za mladou malbu.


Vyhledat muzeum


Aktuality

Barbora Křivská - Čistá všednost

12. 04. 2023 - 04. 06. 2023
Galerie Sýpka

Čím víc vnímám těžkosti světa, tím si uvědomuji, že základ je v obyčejných všedních věcech, které plynou den za dnem. A pokavaď jsou pevně a poctivě umístěny do okolního dění. Tak jedině tak má následný celek smysl. Barbora Křivská (roz. Hölzelová) se narodila 5. července 1976. V letech 1990 až 1994 studovala na pražské Výtvarné škole Václava Hollara a v období 1994 až 2000 na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, v atelieru „Sklo“ profesora Vladimíra Kopeckého. Během studií absolvovala několik studijních pobytů ve Francii (Marseilles) a Německu (Coburg). Vedle volné tvorby se věnuje spolupráci s architekty (barevné řešení fasád, prosklená schodiště, niky), dále se zabývá designem skla, interiéru a ilustracemi. Samostatně vystavuje od roku 2000. Autorka se s lehkostí pohybuje mezi plochou a prostorem, barvou a grafickou strukturou, sklářským uměním a textilem, kresbou a malbou. Volně pluje mezi disciplínami, nebo spíše ukazuje umělost jejich oddělování. Nezařaditelnost bývá ale někdy překážkou k pochopení a docenění jejích kvalit. Propojujícím prvkem většiny děl je výrazná barva, lehkost a neobvyklost barevných kombinací. Tato její schopnost se jistě rozvíjela během studia v ateliéru legendy českého sklářství Vladimíra Kopeckého na pražské UMPRUM. Zároveň tu měla možnost pronikat do fines práce se skleněným materiálem, s jeho jedinečnými světelnými kvalitami. Právě Vladimír Kopecký mohl být pro Barboru velkým inspiračním zdrojem ohledně neortodoxnosti práce se skleněným materiálem, radosti z malby a barvy a celistvého pojetí tvorby. Barbora je technicky zdatná a zvládá pestrou škálu technologií. Nenechá se ale svazovat klasickými postupy a rámci – přirozeně přechází mezi technikami. V nedávné sérii rozměrných váz tak například oblékla jejich skleněná těla do pestrobarevných textilních futrálů a vytvořila tak materiálově neobvyklé, barevné a hravé objekty. Stejně tak některá její díla přecházejí z kresby do malby, textilních reliéfů a objektů.

Přečíst více

Josef Divín — Ultima Thule

22. 06. 2022 - 31. 08. 2022
Galerie Sýpka

Jedinečné skleněné objekty v osobitém prostředí Galerie Kaple. Josef Divín již patří do elity sklářských výtvarníků, což dokazuje i řada jeho ocenění získaných doma i v zahraničí. V Galerii Kaple představí aktuální tvorbu složenou z prostorového i plochého skla. Vernisáž výstavy se uskuteční ve středu 22. června 2022 v 18.00 hodin. Úvodní slovo pronese Mgr. Petra Hejralová. Architektonického řešení výstavy se zmocnil sklářský výtvarník Palo Macho a výstava Ultima Thule potrvá do 31.8.2022. Rodák z Valašského Meziříčí se sklem pracuje již od dob studií na Střední uměleckoprůmyslové škole sklářské ve Valašském Meziříčí a po následujících studiích na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze v ateliéru Sklo profesora Vladimíra Kopeckého, se vrátil na zdejší sklářskou školu, kde působí jako vedoucí oboru Design skla a světelných objektů. Skleněné obrazy a nádoby Josefa Divína vznikají neobvyklou kombinací technologických postupů, ale i okázalou intervencí. V jeho práci vnímáme neustálé propojení surovosti s jemností, která se následně odráží v objektech i skleněných obrazech. Tuto podobu získává ploché, stavované, foukané, malované, ryté, leptané, broušené, ale i sklo natavované kovovými fóliemi. Originální rukopis otiskující abstraktní krajiny, kterým zaznamenává pocity z míst, jež jej ovlivnily a zanechaly za sebou určitou stopu, nastiňuje bezhraniční kreativní proces, který ústí do melancholických, obsahově mnohoznačných kompozic. Jedná se o jakési zaznamenání pomíjivosti v dané chvíli v majestátním pevném materiálu jako je sklo. Jeho rozpoznatelný rukopis cítíme často i u prostorových váz, kdy za horka deformuje vyfoukaný tvar a záměrně ponechává tzv. kopnu (tj. horní části vznikající při foukání na sklářské píšťale, která se běžně odřezává), následuje fáze za horka vytvářených struktur aplikacemi stříbrných fólií a po vychlazení přichází doladění celého objektu například broušením či leptáním. Umělecké dílo však funguje jako symbol, proto Divínovy “krajiny“ mohou mít mnoho jiných výkladů v konotaci s tím, jak je osobitě vnímáme.  Josef Divín svou tvorbu prezentoval od roku 2000 na 30 samostatných výstavách a 160 společných se účastnil. Jeho práce je zastoupena v tuzemských i zahraničních sbírkách, například v Itálii, na Slovensku, ve Francii,  Německu, Belgii, Dánsku, Polsku, Bulharsku, Holandsku a USA. Výstavu je možné zhlédnout ve všední dny mimo pondělí od 9:00 do 17:00 a o víkendu od 13:00 do 17:00. Více informací o výstavách naleznete na stránkách Galerie Kaple. kaple.kzvalmez.cz   https://www.facebook.com/Galerie.Kaple Instagram.com/galerie.kaple.sypka      

Přečíst více

Poslední možnost setkat se s neopakovatelnou instalací i samotnou autorkou výstavy. Komentovaná proh…

10. 06. 2022
Galerie Sýpka

Neopakovatelná instalace vytvořená přímo pro Galerii Kaple, Grácie bohyně půvabu a krásy, je dechberoucí zážitek. Komentovaná prohlídka s autorkou výstavy, Veronikou Psotkovou se uskuteční v pátek 10.6.2022 v 16.00 hodin. Veronika Psotková vytvořila originální a jedinečnou site - specific instalaci ve které experimentuje se světlem. Jedná se o instalaci, která je vázána na daný prostor a už se nikdy nebude v takovém rozsahu opakovat.  Sochy z černé nebo pozinkované rabicové sítě byly vytvořeny přímo pro galerii a na místě dotvořeny. Výjimečná prostorová sochařská kresba, která reaguje na dané světelné podmínky, Vás v bývalé kapli naprosto pohltí. Veronika Psotková ve svých dílech zpracovávala náměty autobiografického charakteru a glosuje každodenní reálné situace, skrze které zkoumá samu sebe a svůj aktuální svět a ani u této instalace tomu není jinak. Ve sklepních prostorech autorka řeší intimnější témata, týkající se rodinného celku a to jak za poslední dva roky zvládají momenty nejistoty ve vztahu k povolání výtvarníka na volné noze a současně rodiče dětí.   „Nikou Madony řeším otázku ve vztahu k víře a kulturnímu dědictví, víře v sama sebe, v rodinu a víru ke společnosti. Další téma, jež mě dlouhodobě doprovází jsou sochy v architektuře jako jsou karyatidy a sochy atlasové. Tento námět převádím na domácí a partnerský, kdy se vyrovnávám s tím, že na nepevných základech často stavíme něco, co nás mírně převyšuje, a ne vždycky cítíme pevnou půdu pod nohama. Jedná se o hledání vlastní rovnováhy například ve vztahu k vlastním dětem, které jsou jediný pevný bod, jenž v nejasné době máme.“, přiblížila Psotková.   V hlavním prostoru se nachází sousoší Grácie, téma ve kterém se autorka snaží probouzet a udržet se bdící, protože za ty dva roky kdy u nás byla pandemie sledovala jak hluboko dokáže naše společnost klesnout a lidé ve vzájemných komunikacích neochotní podávat pomocnou ruku k lepšímu vyjádření. Je to prosba o udržení lidskosti a solidarity. Sochařka Veronika Psotková (*1981 v Opavě) je absolventkou ateliéru Sochařství I na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně (MgA., 2009). Vytvořila řadu instalací ve veřejném prostoru. Její tvorba byla představena na samostatných i skupinových výstavách jak v České republice, tak i v zahraničí.  

Přečíst více





Dejte muzeu od 1 do 5 bodů. Čím více bodů, tím větší spokojenost.