Nenačítá se Vám mapa? Zkuste si zapnout JavaScript.

Zobrazit stránku muzea

Jitka Gavendová

Galerie Josefa Lieslera

13. 07. 2017 - 03. 09. 2017

Oblíbená kadaňská výtvarnice Jitka Gavendová (* 1946 Plzeň) se v současné tvorbě věnuje jak malbě, tak i kresbě.

Velmi ráda obě techniky kombinuje. Své malby akrylem jen velmi vzácně nedoplní o plastický dekor, ať již papírový, nebo pastózní, kterým se snaží obohatit zobrazovaná témata o další rozměr. Námětově čerpá ze živé i tzv. neživé přírody. Zajímá se o barevnost a výtvarnou strukturu nejrůznějších hornin či skal, velkou láskou jsou pro ni také traviny a stromy. Rozumí se, že vedle podobných detailů nezůstávají stranou jejího zájmu ani celky krajinných scenérií v různých denních dobách nebo fázích roku. Kromě výše uvedených motivů doplňují paletu jejích námětů rovněž postavy a témata hudební a literární. Hudba, zvláště klasická (a v ní zejména díla J. S. Bacha či W. A. Mozarta), je totiž důležitou složkou jejího vnitřního světa. Ráda se dále věnuje tvorbě malovaného šperku, ale také návrhářství a velmi blízko má k typografii. Z mnoha realizovaných logotypů připomeňme např. logo této Galerie Josefa Lieslera či Kadaňských novin. Úspěch měly rovněž její návrhy na dekory pro porcelán. Zakázkovou tvorbu, které se věnuje nejvíce, zastupují vedle návrhářství a drobné grafiky zejména menší obrazy s portréty a historickými nebo přírodními motivy.

Aktuální výstava, uspořádaná v kadaňské Galerii Josefa Lieslera v letních měsících roku 2017, není bilanční, a neklade si tudíž za cíl poskytnout úplný obraz o díle Jitky Gavendové. Přesto jde o výpověď dostatečně charakteristickou, v níž se odráží proporcionalita témat její současné tvorby. Výstava se tím otevírá jak návštěvníkům, kteří autorčinu práci dobře znají a sledují, tak i těm, jež se s ní třeba setkávají poprvé. Převažuje malba odpovídající výše uvedeným inspiračním podnětům. Kresbu, jako druhý vrchol svého výtvarného vyjádření, představuje autorka v polyptychu, věnovaném Čtrnácti svatým Pomocníkům (1999), který pochází z rodinné sbírky a bezmála dvě desetiletí nebyl vystaven. Kromě kresby jako techniky práce tedy symbolicky zastupuje také starší produkci Jitky Gavendové, která se ale nestala její tvůrčí minulostí.

Jitka Gavendová vystudovala výtvarný obor na Střední průmyslové škole keramické v Karlových Varech (1961 – 1966) u akad. mal. Vlastimila Květenského (1930 – 1985), významného západočeského sochaře a keramika. Po studiích se věnovala propagační tvorbě v průmyslových podnicích na Chomutovsku. Se snahou dávat nejrůznějším vyčíslovaným výkonům poněkud lidštější podobu pro ně připravila řadu prezentací a výstav. Rozvíjela ale souběžně i vlastní volnou tvorbu. Do počátku 80. let náležela k prostředkům jejího výtvarného vyjadřování vedle malby a kresby také keramická plastika, poté na určitý čas převážily malované miniatury, od kterých přešla k malbám většího formátu. Od roku 1990 je výtvarnicí na volné noze.

Výstavy: Kadaň, Chomutov, Praha, Liberec, Český Krumlov, České Budějovice aj.

Práce: Česká republika, Slovensko, Německo, Francie, Velká Británie, USA, Španělsko, Polsko aj.


Vyhledat muzeum


Dejte muzeu od 1 do 5 bodů. Čím více bodů, tím větší spokojenost.