Nenačítá se Vám mapa? Zkuste si zapnout JavaScript.

Zobrazit stránku muzea

JIŘÍ ČERNICKÝ – SPIRITISTICKÁ SCIENCE

Galerie Kaple

06. 12. 2017 - 02. 02. 2018

Spiritistická science Jiřího Černického v Galerii Kaple ve Valašském Meziříčí.

Na začátku prosince započne v Galerii Kaple samostatná výstava předního českého konceptuálního umělce a vedoucího malby na Vysoké škole Uměleckoprůmyslové v Praze, Jiřího Černického – Spiritistická Science. Nadpřirozený koncept díla Jiřího Černického uvede na slavnostní vernisáži ve středu 6. prosince v 18.00 hodin Vladimír Beskid za hudebního doprovodu Sboru hudby. Výstava potrvá do 2. února 2018.

 

Pozice Jiřího Černického na umělecké scéně je dlouhodobě razantní a nezaměnitelná. Základním pilířem jeho velmi různorodých projektů je vytváření fiktivních scénářů. Ty následně koncentruje do různých medií a kombinuje v rámci komplexních výstavních konstelací. Suverénně přechází mezi závěsným obrazem, objekty, videem, č  fotografií. Společným jmenovatelem jeho prací jsou silné emoce, sociální kritičnost i predikování budoucnosti. Znejišťuje ostrou dělicí čáru mezi realitou a fikcí, nabourává a osvobozuje nesnesitelný patos ironickým humorem. Často postupuje formou sběru materiálu a jeho přetavováním. Nedílnou součástí jeho díla je i performance, ve které se autor s nemalou dávkou vědecké naivity řítí do víru předem připravené akce.  Podobně hypnotismus používaný hlubinou psychologií se podáním expresivního herectví černobílého hollywoodského filmu a projekcí u něj přes křišťálovou vázu mění v strašidelné mysterium.

Pro Galerii Kaple si Jiří Černický připravil specifický projekt, z části vycházející z výstavy v Galerii Rudolfinum – Divoké sny. Svým konceptem se výstava zaměřuje na spirituální ladění para-vědecké tématiky. Pro Jiřího Černického platí akce = experiment a poznání přichází právě touto cestou. V projekcích, jež bude možno na výstavě zhlédnout, užívá reinterpretace starých amatérských filmů, které jsou založené na fixaci autentických defektů a nečistot nakumulovaných během let na filmovém pásu. Jsou to tzv. dvojité dokumenty – záznamy reálného děje, ale také času – stáří filmu. V práci nazvané Extase se autor pokouší aktualizovat fenomén tradičních a hluboce lidských jevů – lásky a sexuality, které jako by v sobě latentně obsahovaly aspekty něčeho kontroverzního, zakázaného a nebezpečného.

                               

Jiří Černický (1966) se narodil v Ústí nad Labem. Po studium na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze se v roce 1993 zapsal na Pražskou Akademii výtvarných umění. V roce získal 1998 prestižní Cenu Jindřicha Chalupeckého. Roku 2012 byl nominován jako finalista na Alice Award v kategorii interdisciplinárního umění.

 


Vyhledat muzeum


Aktuality

PALO MACHO / Tabula Rasa

19. 05. 2021 - 13. 06. 2021
Galerie Kaple

Slovenský sklář Palo Macho připravil pro Galerii Kaple ve Valašském Meziříčí výstavu představující nejnovější skleněné objekty. Nezůstal ani tentokrát u skla nic dlužen své pověsti malíře originálního myšlení a vidění, který rád zkouší nové věci. Palo Macho patří k nejoriginálnějším současným slovenským sklářům, a je známý především svými novátorskými přístupy. Dlouhodobě se zabývá malbou na skle a ve skle. V této oblasti už dosáhl pozoruhodných výsledků a je respektován doma i v zahraničí. Ve své tvorbě se pohybuje na pomezí dvou disciplín – malířství, které je disciplínou volného umění a skla, tradičně pokládaného za užitkové. V poslední jeho tvorbě se stal důležitým jmenovatelem prostor, a podstatnou (i funkční) roli u něj sehrává rám, kovová konstrukce, která je nejen "nosičem" díla, ale také určitým propojením s daným prostorem. Postupně se však jeho ploché obrazy proměnily na 3D struktury a umožnily mu vytvářet komplexní prostorové instalace.   „Nový projekt Pala Macha, ktorý „modeluje“ priestor bývalej kaplnky a je priam šitý na jeho mieru a mierku, už na prvý pohľad upúta svojou inakosťou. Na zmatnenom povrchu skiel pred nami defilujú stíšené, distingvované farebné gestá, siluety a tiene – rozostreté, nezaostrené, rozptýlené. Obrazne povedané, akoby neustále „vyjednával“ s médiom (maľby a skla zároveň), hľadal a skúšal ich limity. Plochy, matované sklené platne tu vystupujú ako „silové polia“ svojho druhu, kde sa zhlukujú raz (striedmo) vášnivé farebné gestá, pomaľované hrany skiel, inokedy jemné odtiene v letmých dotykoch, ponorené do svetielkujúcich hmlovín podkladu. Možno ich vnímať v detaile, ako jednotlivosti, ale zároveň ako celok. Tým, že Macho z nich vytvára zostavy, sklené „obrazy“, vstupujú do vzťahov, prekrývajú sa navzájom, prečnievajú, sú vyskladané z viacerých matných plôch, stajomňujú svoje vnútro a zároveň určujú vzájomné priehľady. Opreté o steny, predstavené pred ne, vstupujú plnohodnotne do priestorovej hry – stoja i ležia na stoloch – vytvárajú pocitový, rozochvený labyrint, v ktorom pohyb diváka je vedený/riadený nielen fyzicky, ale predovšetkým  mentálne; a každá akcia v priestore prináša inú perspektívu, a tým aj ďalší vizuálny a estetický zážitok,“ přiblížila instalaci kurátorka výstavy Katarína Bajcurová.   Palo Macho studoval na Středním odborném učilišti sklářském v Novém Boru, Střední uměleckoprůmyslové škole sklářské v Kamenickém Šenově a na oddělení sklářského výtvarnictví na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. Absolvoval studijní pobyt na École des Beaux Arts v Saint Etienne a v Cité International des Arts v Paříži. Pedagogicky působil na škole užitkového výtvarnictví v Lednické Rovne a od roku 2011 působí jako odborný asistent v Ateliéru skla na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě.

Přečíst více





Dejte muzeu od 1 do 5 bodů. Čím více bodů, tím větší spokojenost.