Nenačítá se Vám mapa? Zkuste si zapnout JavaScript.

Zobrazit stránku muzea

Konstelace Fathermother Collective v Galerii Kaple ve Valašském Meziříčí

Galerie Kaple

07. 02. 2018 - 30. 03. 2018

Na začátku února představí Galerie Kaple jedinečný koncept skupinové výstavy Fathermother Collective s názvem Ourobora. Slavnostní vernisáž se uskuteční 7. února v 18.hod. Úvodní slovo pronese Jiří Ptáček. Výstava potrvá až do 30. března 2018.

Název výstavy Ourobora parafrázuje starodávný symbol hada (Ouroboros) pojídajícího svůj vlastní ocas, který představuje věčný koloběh života, propojení protikladů, vysvobození, nesmrtelnost a samozrození. Ourobora pojídá symboly a ikony skrze sebe sama. Dává nám tak nahlédnout do mnohovesmíru, jehož středem prochází matriarchální převrat a nastolení rovnováhy. Na začátku nového konce pak stojí příchod metapunku a znovuzrození androgynity. Instalaci, která v sobě spojuje video, fotografii, zvuk a prostorovou intervenci, vytvořili Petra Hermanová, Teri Varhol a JonEirik Boska pod hlavičkou kolektivu Fathermother. Hermanová a Boska jsou členy skupiny Fiordmoss, se kterou na podzim roku 2017 vydali album Kingdom Come. Kromě fotografie na přebal desky Varhol například natočila videoklip pro skladbu Motherland. Výstava vytvořená pro Galerii Kaple volně navazuje na tuto spolupráci i na zmíněné album, jehož ústředními textovými motivy jsou rituály, modlitby a mezilidské vztahy. Boska při ozvučování instalace čerpá z jednotlivých vrstev alba, které nejprve podrobuje absolutní dekonstrukci a tyto fragmenty následně transformuje ve zvukový objekt odkazující k ordináriu (neproměnné části hudební mše). Obě umělkyně studovaly na Fakultě výtvarných umění v Brně v Ateliéru intermedií pod vedením Václava Stratila. Petra Hermanová, původem z Valašského Meziříčí, nyní žije v Berlíně, kde se kromě hudby věnuje animacím, které prezentuje například jako projekce ke koncertům, a tvorbě videoklipů. Teri Varhol působí v Londýně a věnuje se experimentálnímu filmu, fotografii a tvorbě vizuálů pro hudební producenty. JonEirik Boska, norský bubeník a producent, má vlastní sólový projekt a vytváří zvukové realizace v rámci různých projektů, jako třeba improvizované hudební doprovody k němému filmu. Fathermother Collective funguje jako volná platforma kolem skupiny Fiordmoss pro hudebníky a výtvarné umělce, které spojuje spolupráce v rozličných konstelacích. Kolektiv vydal několik nahrávek a nepravidelně pořádá různé akce.


Vyhledat muzeum


Aktuality

PALO MACHO / Tabula Rasa

19. 05. 2021 - 13. 06. 2021
Galerie Kaple

Slovenský sklář Palo Macho připravil pro Galerii Kaple ve Valašském Meziříčí výstavu představující nejnovější skleněné objekty. Nezůstal ani tentokrát u skla nic dlužen své pověsti malíře originálního myšlení a vidění, který rád zkouší nové věci. Palo Macho patří k nejoriginálnějším současným slovenským sklářům, a je známý především svými novátorskými přístupy. Dlouhodobě se zabývá malbou na skle a ve skle. V této oblasti už dosáhl pozoruhodných výsledků a je respektován doma i v zahraničí. Ve své tvorbě se pohybuje na pomezí dvou disciplín – malířství, které je disciplínou volného umění a skla, tradičně pokládaného za užitkové. V poslední jeho tvorbě se stal důležitým jmenovatelem prostor, a podstatnou (i funkční) roli u něj sehrává rám, kovová konstrukce, která je nejen "nosičem" díla, ale také určitým propojením s daným prostorem. Postupně se však jeho ploché obrazy proměnily na 3D struktury a umožnily mu vytvářet komplexní prostorové instalace.   „Nový projekt Pala Macha, ktorý „modeluje“ priestor bývalej kaplnky a je priam šitý na jeho mieru a mierku, už na prvý pohľad upúta svojou inakosťou. Na zmatnenom povrchu skiel pred nami defilujú stíšené, distingvované farebné gestá, siluety a tiene – rozostreté, nezaostrené, rozptýlené. Obrazne povedané, akoby neustále „vyjednával“ s médiom (maľby a skla zároveň), hľadal a skúšal ich limity. Plochy, matované sklené platne tu vystupujú ako „silové polia“ svojho druhu, kde sa zhlukujú raz (striedmo) vášnivé farebné gestá, pomaľované hrany skiel, inokedy jemné odtiene v letmých dotykoch, ponorené do svetielkujúcich hmlovín podkladu. Možno ich vnímať v detaile, ako jednotlivosti, ale zároveň ako celok. Tým, že Macho z nich vytvára zostavy, sklené „obrazy“, vstupujú do vzťahov, prekrývajú sa navzájom, prečnievajú, sú vyskladané z viacerých matných plôch, stajomňujú svoje vnútro a zároveň určujú vzájomné priehľady. Opreté o steny, predstavené pred ne, vstupujú plnohodnotne do priestorovej hry – stoja i ležia na stoloch – vytvárajú pocitový, rozochvený labyrint, v ktorom pohyb diváka je vedený/riadený nielen fyzicky, ale predovšetkým  mentálne; a každá akcia v priestore prináša inú perspektívu, a tým aj ďalší vizuálny a estetický zážitok,“ přiblížila instalaci kurátorka výstavy Katarína Bajcurová.   Palo Macho studoval na Středním odborném učilišti sklářském v Novém Boru, Střední uměleckoprůmyslové škole sklářské v Kamenickém Šenově a na oddělení sklářského výtvarnictví na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. Absolvoval studijní pobyt na École des Beaux Arts v Saint Etienne a v Cité International des Arts v Paříži. Pedagogicky působil na škole užitkového výtvarnictví v Lednické Rovne a od roku 2011 působí jako odborný asistent v Ateliéru skla na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě.

Přečíst více





Dejte muzeu od 1 do 5 bodů. Čím více bodů, tím větší spokojenost.