Nenačítá se Vám mapa? Zkuste si zapnout JavaScript.

Zobrazit stránku muzea

Prague Stuckists a Vladimír Groš a jeho žáci

Galerie Slováckého muzea v Uherském Hradišti (Slovácké muzeum v Uherském Hradišti)

31. 01. 2019 - 17. 03. 2019

Na prahu nové sezóny

Galerie Slováckého muzea místem oslav 80tých narozenin a setkáním šestice Stuckistů

 

Sérií nových výstav potěší milovníky umění Galerie Slováckého muzea i v roce 2019. Kurátoři Milada Frolcová, Marie Martykánová a Lukáš Malina zrealizují sedm výstav. Postupně se představí domácí i zahraniční tvůrci, jedinci i skupiny, přičemž na konci roku galerie přivítá absolventy Střední uměleckoprůmyslové školy v Uherském Hradišti. Na výsluní prvenství se mohou od 31. ledna 2019 hřát první dvě. Do Uherského Hradiště Milada Frolcová přivezla šestici umělců mladé a střední generace Prague Stuckist (prag stakysts) a díla Vladimíra Groše a jeho žáků z Oboru Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu na zmíněné hradišťské střední škole.

V letošním roce si škola připomíná 80. výročí svého založení a vůbec poprvé bude tento specifický obor představen ve Slováckém muzeu zcela samostatně a netradičně výstavou s názvem Vladimír Groš a jeho žáci. „Tento obor patří k nejstarším zřízeným ještě na Škole umění ve Zlíně. Během 80let svého trvání vychoval řadu uznávaných uměleckých osobností, z nichž někteří působí i mimo oblast keramické tvorby. Na jeho koncepci se zpočátku, mimo jiných významných pedagogů, podílel Jan Kavan, který později odešel do Prahy a stal se profesorem sochařského ateliéru VŠUP. Jeho vedení, které bylo vždy velmi kvalitní, je dále spojeno například se jmény Stanislava Mikuláštíka a Svatopluka Úředníčka (od roku 1948 a po přestěhování školy ze Zlína do Uherského Hradiště), Jiřího Vlacha a Vladimíra Groše, Evy Blahůškové a Viléma Čecha,“ chronologicky popsala Frolcová personální obsazení na vedoucím postu.

Půl století je s tímto oborem spojený právě Vladimír Groš. Když byl v roce 1962 na „umprumku“ přijat jako student, vůbec nemohl tušit, že zde prožije většinu svého života, a to v roli pedagoga a mistra (od roku 1968). „Vladimír Groš dnes žije a tvoří ve Veselí nad Moravou. Zabývá se barevnou majolikovou plastikou, kterou kromě výtvarné kvality charakterizuje nadsázka, humor, recese, satira, vycházející z intelektuálních základů, ze životní filozofie a optimismu. Z nadhledu na projevy každodenního života,“ uvedla Frolcová a zdůraznila, že pro absolventy keramiky se za ta léta stal nezapomenutelnou a nepostradatelnou osobou. Vzhledem k prostorovým možnostem bude připomenuto pouze dvacet autorů napříč generačním spektrem. „Jedná se víceméně o salon, protože najít jednotné téma, výraz nebo formu není možné. Každého osud a síla talentu zavály někam jinam,“ doplnila Frolcová

Týž den ve dvou sálech prvního patra galerie bude otevřena také výstava pod názvem Prague Stuckists. Skrývá se za ním název uměleckého projektu, který se soustředí na klasické výtvarné techniky, především na malbu. „Barvy, štětec, plátno a protest proti přílišnému konceptualismu v moderním umění. Tak by se daly shrnout hlavní myšlenky britského malířského hnutí – stuckismu, který se vrací ke srozumitelné malbě,“ charakterizovala Milada Frolcová toto umělecké uskupení, které má své kořeny v Londýně.

V dobách jeho největší slávy působily jeho pobočky ve zhruba padesáti zemích světa a stuckisté se proslavili jako organizátoři mediálně vděčných demonstrací proti Turnerově ceně v den jejího udílení před galerií Tate Britain. „Jako první vícečlennou pobočku mezinárodního stuckistického hnutí v zemích bývalého východního bloku v Česku založil v roce 2004 Robert Janás (výstavu přijede osobně zahájit). Hlásí se k principům demokratičnosti a plurality ve výtvarném umění. Podporují respekt k tvorbě druhých umělců a možnost alternativních pohledů na současné výtvarné dění, bez nároků na objektivitu,“ prozrazuje Frolcová. Zdůrazňuje, že si tato skupina za své krédo klade odmítání lživých a zavádějících informací coby prostředníka při propagaci umělce. Obě výstavy budou otevřeny v 17.00 hodin.

 

Galerie Slováckého muzea, Otakarova 103, Uherské Hradiště.

Vernisáž čtvrtek 31. ledna 2019 v 17.00 hodin. Výstavy potrvají do 17. března 2019.

 
 

Bližší Informace:

PhDr. Milada Frolcová, kurátorka výstav: Keramika / Vladimír Groš a jeho žáci a Prague Stuckists

mobil: 774 124 015, e-mail: milada.frolcova@slovackemuzeum.cz

 

 


Vyhledat muzeum


Aktuality

Zdeněk Tománek

27. 06. 2024 - 13. 10. 2024
Galerie Slováckého muzea v Uherském Hradišti (Slovácké muzeum v Uherském Hradišti)

Výstava je autorovou dílčí retrospektivou a představuje jak současné tak starší práce. Akademický sochař a pedagog Zdeněk Tománek (*1958) pochází z Uherského Hradiště, kde vystudoval kamenosochařství na Střední uměleckoprůmyslové škole. Ve studiu pokračoval na Akademii výtvarných umění v ateliéru monumentálního sochařství (M. Axman, J. Hanzík). Zdeněk Tománek se však nezabývá pouze sochařstvím. V jeho díle má nezastupitelné místo i malba, kresba a realizace v architektuře. Jeho práce nalezneme například ve sbírkách Národní galerie v Praze, v Muzeu Stzuki Medalierskie ve Wroclawi, ale i v mnoha soukromých sbírkách v České republice i v zahraničí. Uspořádal desítky samostatných výstav a účastnil se stovek kolektivních přehlídek umění.

Přečíst více

Expozice Krajina, sem tam zvíře / Umění jihovýchodní Moravy

13. 02. 2024 - 31. 12. 2025
Galerie Slováckého muzea v Uherském Hradišti (Slovácké muzeum v Uherském Hradišti)

Pokračování dlouhodobého výstavního cyklu Umění jihovýchodní Moravy je tentokráte zaměřeno na krajinu. Ta představuje jeden z klasických námětů malířství, který je přirozeně zastoupen i ve sbírkách Galerie Slováckého muzea. Malba, ačkoli dominantní, však není zdaleka jediným výtvarným médiem, které se tímto tématem zabývá. Expozice tak představuje výběr děl ze sbírky, který je doplněn o intervence současných autorů, pracujících i v dalších médiích jako fotografie, video nebo socha. Nabízí dialog mezi různými výtvarnými technikami, odlišnými koncepcemi a různými generacemi autorů, kteří reagují na konkrétní místa nebo krajinu jako celkový fenomén. Snaží se postihnout to, co je krajině jako námětu výtvarného umění vlastní – iluzivní hloubku prostoru, do kterého chceme vstoupit, její schopnost podnítit rozjímání o věcech duchovních a její symbolistní sílu.

Přečíst více





Dejte muzeu od 1 do 5 bodů. Čím více bodů, tím větší spokojenost.