Nenačítá se Vám mapa? Zkuste si zapnout JavaScript.

Zobrazit stránku muzea

Secese/Vitální umění 1900

Uměleckoprůmyslové museum v Praze - historická budova (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)

Exkluzivní výběr ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze Toulouse-Lautrec, Mucha, Klimt, Kotěra, Chéret, Tiffany, Lötz, Gallé, Hoffmann, Preissig, Bílek, Daum, Majorelle, Marold, Olbrich...

Historická budova je v rámci rekonstrukce uzavřena, výstava probíhá v Obecním domě v Praze (náměstí Republiky 5, Praha 1).

 

Expozice v pražském Obecním domě představuje výběr špičkových děl české a evropské secese ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze.

Jejím cílem je ukázat užité secesní umění jako součást převratného modernizačního a emancipačního úsilí závěru 19. století, jako reformní umělecký proud, usilující o „zmnožení a stupňování života“. Expozice proto přibližuje secesi jak z hlediska uměleckých ambicí moderních tvůrců, tak z hlediska nového životního pocitu, zasahujícího celou společnost.

Ukázány jsou mistrovské práce dekorativního umění ze slavné Světové výstavy v Paříži 1900, vlivy dobových ideových proudů (vitalismu, spiritismu a dalších), stylové a tvarové inovace sklářské tvorby, keramiky či nábytku i bohaté proměny celkového životního stylu, projevujícího se v tvorbě obytného interiéru, ve vizualitě reklamy nebo v secesní módě.


VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY VE VÝSTAVĚ:

Návštěvníkům jsou k dispozici tablety se samoobslužným programem, přinášejícím další informace o vybraných exponátech, jejich tvůrcích a o dobovém kontextu. Prezentace nabízí rovněž on-line propojení na portál Europeana s digitalizovanými fondy evropské secese z významných evropských institucí (další informace na: http://www.partage-plus.eu/en/3dshowcase/)).

Časová osa v úvodu výstavy nabízí dobové souvislosti. Aplikace pro mobilní zařízení s informacemi o vybraných exponátech, jejich tvůrcích a dobovém kontextu je ke stažení zdarma zde:

Apple:
https://itunes.apple.com/cz/app/secese-vitalni-umeni—1900/id771670242?mt=8)

Android:
https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.triobo.reader.android.secese)

V aktivní zóně s digitální hrou, umístěné v náznaku interiéru školní třídy s autentickými školními lavicemi z období secese, si návštěvníci mohou vytvořit z vybraných exponátů secesní interiér.

Samoobslužné pracovní listy „Jak se žilo v secesi“ se vztahují k jednomu z exponátů výstavy – secesnímu interiéru. Zabývají se rozdíly v životním stylu, společenském postavení, dále ve vybavení interiérů v období secese a dnes. Nabízejí nápovědu k otázce, zda se jedná o model interiéru, či hračku. Pracovní listy jsou doplněny vystřihovánkou dobového interiéru. Doporučujeme vám, abyste si před návštěvou výstavy listy stáhli, vytiskli a přinesli s sebou. Dostupné na: http://www.upm.cz/index.php?language=cz&page=104&year=2014&id=543 )

VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY PRO VEŘEJNOST:

Cykly komentovaných prohlídek s kurátory a tematických přednášek vždy v úterý od 17 hodin, vstup zdarma s jakoukoli vstupenkou na výstavu.

Aktuální přehled přednášek a komentovaných prohlídek v Aktualitách v Nabídce aktivních programů:
http://www.upm.cz/index.php?language=cz&page=146&year=2015&id=106&img=)


Vyhledat muzeum


Aktuality

Lithyalin! Revive!

21. 09. 2023 - 19. 11. 2023
Uměleckoprůmyslové museum v Praze - historická budova (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)

Výstava je prezentací experimentů mladých slovenských autorů s raritní a technologicky náročnou historickou sklářskou technikou lithyalinem. Enable GingerDva mezioborové workshopy na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě ve spolupráci s firmami Glassbor CZ s.r.o, sklárnou Jílek v Kamenickém Šenově a Vyšší odbornou školou sklářskou v Novém Boru se uskutečnily v roce 2022. Oba byly zaměřeny na hutní a zušlechťovací historické techniky skla lithyalin s aplikací stříbrné a měděné lazury. S těmito historickými sklářskými technologiemi autoři experimentovali kombinací tradičního i autorského přístupu a hledali nejen novou estetiku, ale také nové významy v kontextu současného vizuálního umění a art designu. U finálních autorských intervencí do foukaných lithyalinových tvarů je akcentována kresba tužkou, perokresba, malířské gesto a sochařský zásah pískováním, broušením, hranováním, rytím a řezáním skla. Všechny objekty vznikly ve firmě Václava Kuželky – Glassbor CZ v Novém Boru, ve městě, kde tato technologie v 19. století vznikla. Pedagogický a výtvarný koncept vytvořil se studenty a absolventy pedagog Palo Macho. Cannot connect to Ginger Check your internet connection or reload the browserDisable in this text fieldRephraseRephrase current sentenceEdit in Ginger×

Přečíst více

Kabinety. Mistrovská díla uměleckého řemesla manýrismu a baroka

07. 12. 2023 - 10. 03. 2024
Uměleckoprůmyslové museum v Praze - historická budova (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)

Kabinety 16. a 17. století patří k nejzajímavějším výkonům v historii uměleckého řemesla. Už prvotním posláním jako schrána pro uschování drahocenných předmětů a svým výrazně artistním charakterem se kabinet vymyká běžným kategoriím utilitárně podmíněného nábytkového umění. Jeho kořeny v různě modifikovaných podobách lze sledovat již ve vyspělých kulturách starověku. Přední místo zaujímal v luxusním mobiliáři panovnických dvorů evropského novověku. Svou vrcholnou roli sehrál v éře manýrismu a časného baroku, kdy se jako „Kunstkammer en miniature“ stal svébytným uměleckým dílem, reprezentujícím složitý myšlenkový svět idejí novověké přírodní filosofie. Čechy patřily ještě v období mezi světovými válkami k západoevropským zemím s nejvyšší koncentrací šlechtických historických sídel. Tato sídla tu přirozeně tvořila zázemí pro rozsáhlé sbírkové fondy, shromažďované po celé generace, jež byly, a dodnes namnoze jsou, organickou součástí evropského kulturního dědictví. Tragické události druhé světové války a krajně nešťastné poválečné politické uspořádání střední Evropy znamenalo pro České země náhlé zpřetrhání mimořádně bohatých kulturních tradic a společenských vazeb. Dosavadní vývoj se tak s koncem druhé světové války stal definitivně uzavřenou epochou. Historická sídla i se sbírkovými inventáři násilně převzal do vlastnictví stát a z nich velká část postupně přešla do odborné správy Státní památkové péče. I přes značné ztráty v čase společenského chaosu 40. a 50. let minulého století, spravuje v současnosti Národní památkový ústav úctyhodné množství někdejších aristokratických sídel s alespoň částečně dochovaným vybavením původním mobiliářem (z toho jen malá část byla v devadesátých letech navrácena v restitučních řízeních původním majitelům). K tomuto se řadí uměleckořemeslné sbírky několika muzejních institucí, jež vznikaly od konce 19. století z cílených nákupů, donací (a v poválečných letech případně i zařazením státních konfiskátů). Enable Ginger V tomto vzácném fondu historického mobiliáře vyniká poměrně obsáhlý soubor kabinetů jako typologicky a výtvarně výjimečný, dobově příznačný fenomén, nejen v oblasti historického nábytku, ale v rámci uměleckého řemesla vůbec. Cannot connect to Ginger Check your internet connection or reload the browserDisable in this text fieldRephraseRephrase current sentenceEdit in Ginger×

Přečíst více





Dejte muzeu od 1 do 5 bodů. Čím více bodů, tím větší spokojenost.